Mensen naar je stand lokken op een beurs.
Er worden tegenwoordig dagelijks wel ergens beurzen gehouden. Het kan een beurs zijn van bedrijven die hun nieuwe producten willen promoten. Ook zijn er die hun diensten of de naamsbekendheid willen vergroten en daardoor in contact willen komen met potentiële klanten. Om een goede beursstand in te richten zijn er behoorlijk wat kosten aan verbonden. Het is wel van groot belang om, als je een beursstand hebt, er een maximaal resultaat uit te halen. Ook moet je de aandacht aan je zelf besteden. Je moet jezelf de vraag stellen wat je gaat doen als je op de beurs staat. Zorg voor een goede voorbereiding middels een beurstraining of cursus en zorg ervoor dat je goed kijkt hoe anderen dit oppakken.
De aandacht trekken
Om veel bezoekers naar je stand te trekken zal je op moeten vallen. Als er wat leuks te doen is op een stand zal de bezoeker eerder geneigd zijn ook een bezoek te brengen. Hoe creatiever je daarbij bent hoe beter je zal scoren. De mensen komen ook gemakkelijker naar je stand als ze weten als er wat te krijgen valt. Denk hierbij aan pennen of snoep. Het is ook verstandig om tassen mee te geven waarop je bedrijfsnaam staat. De bezoekers aan de beurs nemen alle soorten folders en magazines mee en dan is het handig dat ze een draagtas tot hun beschikking hebben. Denk ook, om extra bezoekers te trekken, aan het tonen van bewegende beelden. Mensen blijven daarvoor bij de stand staan waarbij je ze dan kan benaderen en een gesprek aangaan. Wanneer je echt aan naamsbekendheid wilt doen kan je dat zeker bereiken door middel van spelletjes en prijsvragen.
Uiteraard is niet iedereen die daarvoor je stand bezoekt een potentiële klant maar het is wel goed voor de naamsbekendheid. Ook een mailing voorafgaand aan de beurs met daarbij een gratis toegang bon en een bon voor een prijs. Tegen inlevering van de bon zal men dan meedingen naar de prijs die op de laatste dag van de beurs bekend wordt gemaakt. Dat zijn enkele voorbeelden hoe je de mensen naar je stand kunt lokken.
Zoek ook zelf actief contact met de bezoeker van de beurs. Loop voor de stand om de mensen te kunnen aanspreken op een leuke manier. Maak met iedereen als het kan oogcontact en probeer tegen iedereen een vriendelijke glimlach ten toon te spreiden. Zorg ervoor dat je straalt. Ga niet moedeloos aan het werk want dat zal de bezoeker afschrikken en dat moet men nu juist voorkomen. Wanneer je een goed contact hebt gehad probeer dan binnen twee weken na de beurs in contact te komen met de bezoeker die je gesproken hebt. Stuur een bedankkaartje als bezoeker van je stand. Je kan hem/haar natuurlijk ook digitaal bedanken met een vriendelijke mail. Wanneer iemand echt interesse heeft getoond dan moet je hem/haar binnen twee weken benaderen. Je kan dan misschien komen tot afspraken.